20-05-25 MALL-Proposta Moció BICICLETES

 

El Grup Municipal del MALL ens fem ressò de la proposta de la Federació d’Entitats per la Mobilitat amb Bicicleta de Catalunya (FEMBici) i formulem la següent Moció al Ple de l’Ajuntament de Llinars per a ser debatuda i aprovada:

LA BICICLETA, UNA OPCIÓ ESTRATÈGICA DE MOBILITAT EN EL PROCÉS DE DESCONFINAMENT.

En el procés de desconfinament progressiu que caldrà afrontar durant les properes setmanes i mesos pot suposar el col·lapse de la mobilitat al nostre país. El transport públic col·lectiu haurà de reduir la seva capacitat almenys un 70%, i fins a un 85% en hores punta per poder mantenir la distància social entre les persones usuàries. Això suposarà que un elevat nombre de persones que en feien ús en aquestes franges horàries hauran de buscar alternatives, per assegurar que qui queda al transport públic és qui realment no té cap altre opció.

Les alternatives passen per evitar els desplaçaments amb mesures com el teletreball, la flexibilitat horària per fer els desplaçaments en hores de menys saturació, i buscar sistemes de transport alternatiu. Per aquesta raó es preveu un increment significatiu de l'ús del vehicle privat per part de la població amb poder adquisitiu i disponibilitat de vehicle. Tant per persones que feien ús del transport públic, com de qui fins ara compartia vehicle, de cara a evitar el risc de contagi. Això sobre un escenari que, malgrat el miratge d'aquests dies, ja era de col·lapse del sistema viari a les hores punta, especialment a la regió metropolitana de Barcelona, i sumat a l'increment del transport de mercaderies vinculat al comerç electrònic que està en auge. Un increment del tràfic que agreujarà de forma alarmant la situació d'emergència climàtica que continua vigent malgrat l'aturada.

Per aquests motius cal considerar la bicicleta en aquest moment com un element imprescindible per la sortida del confinament, com una opció amb baix risc de contagi de cara a recuperar una mobilitat que eviti la propagació i els rebrots del Covid-19, i que no ens aboqui encara més ràpid al col·lapse climàtic que tenim a tocar i a uns nivells inacceptables de contaminació de l'aire que no faran més que agreujar la situació de les persones amb malalties respiratòries especialment vulnerables al virus.

La bicicleta, en tant que transport individual, permet mantenir la distància interpersonal de

seguretat, augmenta la capacitat de les vies de transport al precisar menys espai que els vehicles a motor, permet alliberar espai al transport públic per a qui més el necessita, millora l'estat físic i emocional de les persones, contribueix a mantenir baixos els índex de contaminació i soroll, i és el mitjà més eficient per als trajectes entre 1 i 7 kms que s'acostumen a fer en àmbits urbans. 

En aquest sentit, proposem al Ple de l’Ajuntament de Llinars del Vallès l’aprovació dels següents acords per a instar al Govern de la Generalitat de Catalunya:

PRIMER: Situar la bicicleta com una opció de mobilitat preferent i necessària en l'actual escenari de desconfinament, i a desenvolupar de forma urgent mesures que permetin incrementar-ne de forma segura el seu ús durant les properes setmanes i mesos per evitar el risc de propagació del Covid-19 al transport públic col·lectiu, i l'increment del trànsit motoritzat amb conseqüències nefastes per la qualitat de l'aire i el canvi climàtic.     

 

SEGON: Convocar de forma urgent, en format telemàtic, la Mesa de la Bicicleta del Departament de Territori i Sostenibilitat per recollir i posar en comú amb tot el sector de la bicicleta les diverses mesures proposades i analitzar-ne la seva viabilitat.

TERCER: Crear un comitè tècnic liderat des de la Generalitat que impulsi el desplegament de les mesures i pugui coordinar les actuacions de les diferents administracions i organismes públics per fer possible l’ús de la bicicleta com una opció preferent de mobilitat pel futur immediat.

 

QUART: Esmentar la bicicleta en  la comunicació presencial en roda de premsa del Govern de la Generalitat i a través de les campanyes informatives i de comunicació, com a una opció de mobilitat especialment recomanable en aquest moment per als desplaçaments autoritzats, pel seu baix risc de contagi i per contribuir a la descongestió del transport públic. 

CINQUÈ: Donar directrius al cos de Mossos d'Esquadra per al reconeixement de la bicicleta com a opció de mobilitat recomanable en el context d'emergència sanitària i evitar-ne la criminalització que en dificulta l'ús.

 

SISÈ: Estudiar la implementació tàctica de corredors pedalables en aquells trams de vies interurbanes de competència de la Generalitat on sigui factible habilitar-les per alliberar la càrrega de persones utilitzant el transport públic.

SETÈ: Generar un document de recomanacions per administracions locals i territorials orientat a promoure l’ús de la bicicleta com a opció de mobilitat preferent en el procés de desconfinament que incorpori punts com:

 

  • Comunicar a la població que la bicicleta és una opció de mobilitat recomanable per als desplaçaments autoritzats
  • Donar directrius a les policies locals perquè reconeguin la bicicleta com a una opció de mobilitat preferent en el context d'emergència sanitària i evitar-ne la criminalització.
  • El reforç i ampliació dels corredors pedalables a nivell urbà i interurbà, amb criteris tècnics per habilitar de forma provisional ampliacions i nous traçats pedalables (seguint els exemples de Berlín o Bogotà).
  • Garantir d’espais d’aparcament segur per a bicicletes, especialment en centres sanitaris i atractors de mobilitat en el moment actual.
  • El manteniment i la promoció dels sistemes de bicicleta pública, amb les mesures de protecció necessàries. 

 

  • L’adaptació de la regulació semafòrica a un menor trànsit de vehicles motoritzats, per evitar esperes excessives innecessàries a les persones que es mouen a peu i amb bicicleta.
  • Rebaixar els límits de velocitat del trànsit per reduir els riscos d'accidentalitat i oferir major garantia de seguret a ciclistes i vianants.

  • L'habilitació de serveis d'assistència mecànica en cas d'incidència per a les persones usuàries de la bicicleta en els desplaçaments autoritzats i el subministre de recanvis per a les reparacions.
  • La promoció dels sistemes de ciclologística d’última milla per facilitar el darrer tram de la cadena de subministrament de productes alimentaris i de 1a necessitat a nivell local.

 

VUITÈ: Iniciar un programa d'ajudes als municipis i administracions territorials per l'habilitació i ampliació ràpida de traçats pedalables temporals i sistemes d'aparcament per a bicicletes.

NOVÈ: Iniciar un programa d'ajudes per l'adquisició de bicicletes (per ex. 100€), bicicletes

elèctriques (per ex. 250€), i bicicletes elèctriques de càrrega-familiars (per ex. 500€) per a mobilitat quotidiana, en conveni amb el sector i les botigues.

DESÈ: Iniciar un programa d'incentivació econòmica per als desplaçaments en bicicleta a la

feina, amb compensacions per km recorregut (per ex. 0,25€/km) a les persones que en fan ús, tal com ja es fa a d'altres països europeus, i d'altres mesures com els plans de  desplaçament d'empresa.

ONZÈ: Iniciar un programa d'ajudes per a implantar sistemes de ciclologística a nivell local que facilitin la distribució a domicili de productes alimentaris i de primera necessitat a la població més vulnerable.

DOTZÈ: Impulsar per al curs 2020-2021 un programa de promoció de l’ús de la bicicleta per

accedir als centres educatius, amb experiències pilot de formació per una circulació segura amb bicicleta i mesures que facilitin l’ús segur de la bicicleta a l’alumnat, com bicibus, traçats pedalables, pacificació dels entorns escolars.

TRETZÈ: Accelerar el desplegament de l'Estratègia Catalana de la Bicicleta, en totes aquelles mesures que puguin resultar útils a curt termini per a fer front a l'actual context d'emergència sanitària.

CATORZÈ: Instar al Govern de l'Estat a situar la bici com a una opció preferent de mobilitat en l'actual context d'emergència sanitària i en el procés de desconfinament, i incloure els tallers de bicicletes com a serveis essencials.

QUINZÈ: Crear una Comissió de Mobilitat Sostenible amb tots els grups municipals del Consistori de Llinars del Vallès per analitzar i debatre les mesures que siguin de competència municipal i directament aplicables per part de l’Ajuntament de Llinars del Vallès.

 

I per a que així consti,

 

Fidela Frutos i Schwöbel, 

Regidora del MALL

Llinars del Vallès, 20 d’abril de 2020