Moció que presenta el Grup Municipal Moviment Alternatiu de Llinars (MALL) perquè es declari Llinars del Vallès lliure de parcs solars fotovoltaics emplaçats en sòl no urbanitzable
Llinars del Vallès és un municipi amb una diversitat territorial extraordinària, on la pagesia ha jugat històricament un paper molt important. L’espai agroforestal suposa el 79,9% de la superfície total del municipi (segons les dades del POUM el 64,1% és àrea forestal i el 15,8% és àrea agrícola) i és l’eina principal perquè l’activitat agrària pugui desenvolupar-se amb normalitat. La preservació d’aquest espai també suposa una riquesa mediambiental que beneficia el conjunt de ciutadans del municipi.
El poble de Llinars del Vallès i els pobles veïns de Cardedeu, de Sant Antoni i Sant Pere de Vilamajor i de Vilalba es conformen, s’expliquen i s’uneixen a través d’aquest mosaic paisatgístic de sòl agrari que li dóna identitat. Les masies diseminades són testimoni d’una manera de viure. El món rural i la pagesia han de ser una opció pels joves i ha de garantir el relleu generacional d’aquestes famílies que hi treballen i que ja pateixen el complicat repte d’adaptar-se al canvi climàtic.
Totes les administracions tenen l’objectiu de combatre amb urgència el canvi climàtic i els seus efectes.
Una de les mesures adoptades per fer-hi front és apostar per la generació d’energia neta i sostenible amb la instal·lació de plantes fotovoltaiques. Darrerament hem vist com s’han anunciat grans projectes de plantes fotovoltaiques a la comarca. A les Franqueses, 12,3 hectàrees entre Marata i Corró d’Amunt, a Can Busquets de la Garriga, 8,5 hectàrees, a Samalús, 10 hectàrees, entre Llinars i Cardedeu, 15 hectàrees… i gairebé sempre en terrenys agrícoles i sòls no urbanitzables. Altres ajuntaments com Cardedeu han rebutjat la ubicació de plantes fotovoltaiques al considerar que no preserva els valors paisatgístics, arqueològics, històrics i culturals de la zona.
La Llei Ley 16/2017, de 1 de agosto, del cambio climático té com a finalitat reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle i la vulnerabilitat als impactes del canvi climàtic però també recull, tal com diu l’article, que ha de ser compatible amb el territori.
En aquesta Llei, en l’article 19. b) es diu:
Artículo 19. Energía.
b) Promover las energías renovables, que deben desarrollarse, siempre que sea posible, aprovechando espacios ya alterados por la actividad humana, y minimizar así la ocupación innecesaria del territorio.
També el Departament d’Agricultura explicita “la no afectació significativa a sòls de valor agrològic alt o d’interès agrari elevat” i destaca “la no afectació a àmbits inclosos en projectes d’implantació de nous regs o de transformació dels existents promoguts per l’Administració” .
Malgrat el que recullen les lleis no sembla suficient per evitar l’impacte mediambiental. Estar a favor de generar energia neta i sostenible ha de ser compatible amb preservar el territori i el sector agrari, sense agressió mediambiental, paisatgística i patrimonial. Es fa palès que el debat territorial i la planificació urbanística torna estar damunt la taula.
Aquest tipus de projectes d’instal·lacions fotovoltaiques en sòl no urbanitzable fomenten un model especulatiu pel que fa al mercat del sòl no urbanitzable i suposa un greuge per a l’accés dels pagesos a la terra i en conseqüència dificulta el relleu a les explotacions agràries del municipi i que creiem que s’han de preservar i fomentar i posar totes les eines institucionals, perquè la pagesia continuï la seva tasca i ho pugui fer amb l’agricultura ecològica i propera que fomenti i incrementi la sobirania alimentària del nostre municipi.
Llinars del Vallès té altres opcions alternatives, com la gran quantitat de sostre industrial apte per a poder implementar projectes de transició energètica més equitatius i més respectuosos amb l’entorn.
En aquesta línia ho corroborarien diferents estudis que s’han fet:
Des de l’Institut Català de l’Energia de la Generalitat de Catalunya, en la IV Assemblea General de la Comunitat RIS3CAT Energia, celebrada el 28 de juny de 2018, es presentà el document PROSPECTIVA ENERGÈTICA DE CATALUNYA 2050, en el que s’analitzava el potencial de l’energia solar a Catalunya, i entre aquest potencial, es parlava del potencial fotovoltaic a petita escala per comarques, concretament sobre les teulades. En aquest document es detalla que aquest potencial és de 24.307GWh/any i que “només utilitzant les teulades i terrats de Catalunya amb plaques solars fotovoltaiques es podria reduir el 50% de l’electricitat que consumim”.
Des de l’àmbit municipal hi ha com exemple l’Estudi del potencial solar al
municipi de Rubí que es va realitzar l’any 2016, signant del Pacte
d’Alcaldes de la Comissió Europea i formant part del projecte estratègic de
ciutat Rubí Brilla, en el que s’elabora un pla de treball per a la millora de
la competitivitat del sector industrial de Rubí i que s’estén també al sectors
públic, del comerç i domèstic.
L’objectiu d’aquest estudi de potencial solar era estimular els propietaris de naus industrials a instal·lar panells per l’aprofitament de l’energia solar a les seves teulades, tant sigui per a la generació d’electricitat com per escalfament d’aigua.
Per tots aquests motius, el Grup Municipal Moviment Alternatiu de Llinars (MALL) proposem l’adopció dels acords següents:
Primer.- Declarar LLinars del Vallès municipi lliure de parcs solars fotovoltaics
emplaçats al terra en sòl no urbanitzable, i que els projectes de transició a
les renovables que s’implantin al municipi es basin en l’estalvi energètic, en
l’autoconsum i en les inversions comunitàries que afavoreixin directament les
persones del municipi de LLinars del Vallès.
Segon. - Que s’aposti per la utilització de les cobertes per a la implantació de
parcs solars fotovoltaics, tant a una gran escala com podria ser en sòl urbà
industrial i comercial ja construït, i que es realitzi un anàlisi acurat de les
hectàrees disponibles de coberta industrial i comercial on es pot implementar
la producció elèctrica fotovoltaica, com a una escala menor en les cobertes del
sòl urbà residencial ja construït.
Tercer.- Que les zones de potencial i valor agrari es protegeixin i defineixin com a
emplaçaments no viables per a la implementació de les energies renovables
i que es porti a debat el model territorial de Llinars del Vallès i la
implantació de les infraestructures solars fotovoltaiques, tot tenint en compte
la carta del paisatge de la Plana del Vallès.
Quart.- Informar desfavorablement les peticions d’informe previ de la Subdirecció
General d’Avaluació Ambiental de la Generalitat pels motius ambientals exposats
i pel potencial de cobertes industrials que té Llinars del Vallès.
Cinquè. - Instar el Govern de la Generalitat a derogar el Decret llei 16/2019 i a
declarar una moratòria en la tramitació de projectes de parcs solars i eòlics,
mentre es treballa en una veritable llei de transició energètica que minimitzi
l’impacte al territori i eviti l’especulació.
Sisè.- Donar trasllat de l’acord als municipis veïns, al Consell Comarcal del
Vallès Oriental, a l’Institut Català de l’Energia (ICAEN), al Departament
d’Empresa i Coneixement i al Departament de Territori i Sostenibilitat de la
Generalitat de Catalunya.
Llinars del Vallès, 19 de març de 2021
Fidela Frutos i Schwöbel, regidora del MALL